Mit o kosmologii

Yggdrasil jest drzewem świata. Nie ma wyjaśnienia, ani opowieści obrazującej jego powstanie. Według nordyckiej kosmologii świat jest podzielony na trzy poziomy z przestrzenią odseparowującą każdy z nich. Korzenie świętego Ash wiążą razem trzy poziomy świata, a jego gałęzie niebo.

Na pierwszym poziomie świata jest Asgard, Vanaheim, oraz Alfheim. Drugi poziom zawiera Midgard, Jotunheim, Nidavellir i Svartalfheim. Trzeci był domem Hel i Nifelheimu. Drzewo świata jest zakorzenione Aesirze, królestwie lodowych gigantów i śmierci.

Drzewo podlega śmierci i odnowie. Smok zwany Nidhogg dręczył jego korzenie, a wiewiórka zwana Ratatosk nękała je na gałęziach. Jeleń zadrasnął się o drzewo i skoczył na nie. Orzeł siedział na szczycie drzewa świata wywołując wiatry świata za pomocą skrzydeł. Wiewiórka podbiegła na drzewie i zjeżdżała z niego dostarczając mściwe wiadomości miedzy orłem i Nidhoggiem.

Drzewo pozostało zielone i odmładzało się przy wsparciu Nornsy. Spryskały drzewo gliną i wodą ze Źródła Urdu, żeby zapobiec spróchnieniu Yggdrasilu. Żródło Urdu było położone w Asgardzie i miało silne właściwości. Wszystko co dotknęło tej wody zamieniało się na biały kolor. Źródło to jest również znane jako źródło przeznaczenia. Bogowie trzymali opiekę nad nim.

Asgard jest jednym z dziewięciu królestw wynikających ze stworzenia nieba i ziemi. Jest domem bogów. Dwunastu bogów i dwanaście bogiń żyło w panteonie okręgu Asgardu. Bogowie mieszkali w złotej siedzibie zwanej Gladsheim. Sanktuarium dla bogiń nosi nazwę Vingolfu.

Rasa wojowników bogów zamieszkujących Asgard to Asowie, a Odyn jest ich przywódcą. Mieszka on w Valaskjalfie, gdzie siedzi na tronie pod srebrną strzechą z widokiem na światy. Inną rasą bogów są Wanowie mieszkający na lądzie Vanaheim, sąsiadującym z Asgardem.

W południowym regionie Asgardu leży Gimle, gmach tak promienisty jak słońce. On przeżyje destrukcję świata i będzie gościć dobro na wieczność.

Valhalla jest gmachem poległych. Wyjątkowi wojownicy, którzy walczyli i polegli honorowo w bitwie są brani przez dziewice Odyna- Valkyrie do jego domeny. W tym miejscu wojownicy ucztują jedząc wieprzowinę i pijąc bez końca miód z rogów. Odyn użyje tych wojowników do ostatniej bitwy z gigantami, jednak zarówno oni jak i giganci zginą, a świat ulegnie destrukcji.

Alfheim jest trzecim królestwem w świecie Asgardu. Mieszkają tam elfy które mają bliskie pokrewieństwo z bogami.

Midgard jest światem po środku zamieszkałym przez ludzi. Został stworzony przez Odyna, Viliego i Ve z kawałków ciała Ymira. Ochronny mur okalający Midgard został zrobiony z brwi Ymira. Chroni on ludzką rasę przed jej wrogami- gigantami.

Migdard zawiera Nidavellir, krainę Karłów. Svartalfheim to region ciemności i złych elfów, a Jotunheim to królestwo gigantów. Leży on na wschód od Midgardu razem z wielka cytadelą Utgard.

Źródło Mimiru jest usytuowane w Midgardzie pod korzeniem Yggdrasila. Jest to święte źródło gdzie mądrość będzie dana temu, który napije się boskiej wody. Światowy wąż, stworzenie zwane Jorgmungand, krąży wokół wszystkich regionów Midgardu i trzyma je razem.

Droga ognia łączy Asgard i Midgard. Nazywa się ona Brifrost, albo Most Aesiru, który znamy jako tęcze. Bogowie zbudowali ją by połączyć bogów i ludzi. Jest bardzo silna i składa się z trzech ognistych kolorów.

Niflheim jest cytadelą Hel, która jest królową świata podziemnego. Ci którzy są posłani do Hel nie są jak wojownicy Valhalli, tylko w wiekszości tymi którzy zmarli podczas choroby, albo ze starości. Niflheim również gości zmarłych kryminalistów , morderców, oraz cudzołożników, którzy są tu karani i torturowani. To zabiera około dziewięciu dni żeby pojechać na północ i w dół z Mirgardu żeby przybyć do tego mroźnego, zimnego regionu śmierci. Ten świat jest ulokowany poniżej trzeciego korzenia drzewa Yggdrasil gdzie przepływa jedenaście rzek Hvergelmiru.

by Thor